Sztuczna inteligencja i automatyzacja procesów biznesowych w ujęciu technicznym
Planowane rozpoczęcie
Cena
Czas trwania
Tryb nauki - stan na 05.02.25
STUDIA PODYPLOMOWE
Studia podyplomowe z podstawy AI w biznesie – ścieżka techniczna adresowane są do inżynierów, analityków biznesowych, matematyków, statystyków, ekonomistów, którzy dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej potrzebują coraz bardziej wydajnego zaplecza technologicznego. Na zajęciach uczymy programowania w języku Python oraz elementarza języka R. W programie znajdą się takie kursy jak: uczenie maszynowe, deep learning, statystyczna analiza danych, wizualizacja i analiza danych.
Sztuczna inteligencja i automatyzacja procesów biznesowych w ujęciu technicznym
Informacje o kierunku
Na studiach dużo czasu poświęcamy na naukę programowania w języku Python (46 godzin), a słuchacze zdobędą umiejętności samodzielnego testowania wybranych algorytmów sztucznej inteligencji.
Na koniec studiów zadaniem słuchaczy będzie zaprojektowanie własnego raportu analitycznego – rozwiązanie konkretnego problemu z zakresu ML/AI/NLP/DL i jego prezentacja na ostatnim zjeździe.
Uwaga: Zajęcia laboratoryjne będą odbywały się z wykorzystaniem prywatnych komputerów uczestników.
Rewolucja technologiczno-gospodarcza
Prowadzący: prof. dr hab. Ewa Lechman
Liczba godzin: 4
Analiza biznesowa i jej zastosowanie w sztucznej inteligencji - metody i narzędzia specyfikowania procesów
Prowadzący: dr inż. Kamil Brodnicki
Liczba godzin: 12
Metody i techniki zbierania oraz definiowania wymagań – zagadnienia zaawansowane
Prowadzący: dr inż. Sebastian Wilczewski
Liczba godzin: 8
Prowadzenie projektu AI
Opis: W ramach przedmiotu zostaną ukazane istniejące już rozwiązania, a także nisze, w których sztuczna inteligencja mogłaby być zastosowana, bądź rozwinięta. Zidentyfikowane zostaną możliwości wdrożenia sztucznej inteligencji w konkretnych procesach biznesowych, a także wskazane zostaną ewentualne błędy, które na tej ścieżce można popełnić. Wskazane kwestie zostaną przedstawione na podstawie wybranych przykładów biznesowych. Ponadto w ramach przedmiotu zostanie pokazana ścieżka zespołu badawczo-rozwojowego od sformułowania problemu społeczno-gospodarczego, aż do wdrożenia rozwiązania AI.
Prowadzący: dr inż. Natalia Gietka
Liczba godzin: 8
Programowanie w języku Python – podstawy dla ścieżki technicznej
Prowadzący: dr inż. Paulina Listewnik
Liczba godzin: 24
Programowanie w języku Python – analiza danych i wizualizacja
Opis: Kurs obejmuje szczegółowe rozmienia i naukę analizy danych. Zaprezentowane i omówione zostaną różnorodne techniki prezentowania danych wizualnie. W trakcie kursu uczestnicy zapoznają się ze stosowaniem bibliotek wizualizacyjnych w Pythonie: Maplotlib oraz Seabor. Słuchacze poznają również zasady i sposoby używania bibliotek: Pandas, i Numpy w celu pracy z próbką danych. Szczególny nacisk zostanie położyna na naukę wprowadzania danych, ich przekształcania ze względu na cel analizy, analizowania i wizualizowania. Wykorzystane zostaną rzeczywiste zbiory danych. W tym kursiei zaprezentowane zostaną następujące tematy: Importowanie i eksportowanie danych; Analiza danych za pomocą Numpy; Analiza danych za pomocą Pandas; Agregacja danych; Tworzenie powiązań; Budowanie prostych modeli regresji liniowej; Tworzenie histogramów, wykresów pudełkowych, wykresów słupkowych przy użyciu Biblioteki Matplotlib; Tworzenie histogramów, wykresów pudełkowych, wykresów słupkowych przy użyciu Biblioteki Seaborn; Tworzenie grafów interaktywnych przy użyciu biblioteki Plotly.
Prowadzący: dr inż. Paulina Listewnik
Liczba godzin: 16
Podstawy uczenia maszynowego
Opis: Kurs przybliży teorię AI, co pozwoli stosować uczenie statystyczne, czyli też AI, w sposób optymalny i współmierny do potrzeb. Zajęcia będą głównie teoretyczne, uzupełnione przykładami. Omówione zostaną tutaj zagadnienia związane z uczeniem maszynowym takie jak, regresja liniowa, logistyczna, problemy klasyfikacyjne, proste sieci neuronowe, a także wyjaśnianie drzew decyzyjnych. Ponadto przybliżę różnice w podejściu frekwencyjnym i bayesowskim poparte przykładami z użyciem tensorflow probability. Poza tym zostaną omówione zagadnienia, takie jak "false discovery rate" oraz tak zwane przekleństwo wielowymiarowości.
Prowadzący: dr inż. Mateusz Radzimski
Liczba godzin: 12
Uczenie maszynowe w Pythonie
Opis: Zajęcia będą podzielone na wprowadzenie do używanych narzędzi, a później rozwinięcie praktycznych aspektów posługiwania się AI. Ponadto omówione zostaną techniki przygotowania danych tak, aby projektowane rozwiązania były optymalne. Przytoczone zostaną konkretne przykłady, co ułatwi w przyszłości identyfikację zapotrzebowania na rozwiązanie uczenia maszynowego w biznesie.
Prowadzący: mgr inż. Mateusz Serocki
Liczba godzin: 16
Statystyczna analiza danych
Prowadzący: dr inż. Karol Flisikowski, prof. PG
Liczba godzin: 16
Praktyczne przygotowanie automatyzacji procesów (RPA)
Prowadzący: dr Grażyna Musiatowicz-Podbiał
Liczba godzin: 8
Warstwy sieci neuronowych w tensorflow
Prowadzący: dr inż. Aleksandra Karpus
Liczba godzin: 12
Architektury sieci neuronowych i ich uczenie w tensorflow
Prowadzący: dr inż. Aleksandra Karpus
Liczba godzin: 12
Przetwarzanie języka naturalnego w Pythonie
Prowadzący: dr inż. Aleksandra Nabożny
Liczba godzin: 8
Computer Vision w Pythonie
Prowadzący: mgr inż. Natalia Potrykus
Liczba godzin: 8
Prezentacja projektów
Prowadzący: dr inż. Karol Flisikowski, prof. PG
Liczba godzin: 6
łącznie godzin: 170
dr inż. Kamil Brodnicki
email: kamil.brodnicki@zie.pg.gda.pl
Kamil Brodnicki jest asystentem w Katedrze Informatyki w Zarządzaniu na Wydziale Ekonomii i Zarządzania Politechniki Gdańskiej. Od 2017 roku jest kierownikiem laboratorium Customer Experience. Od 2011 roku pracuje w jednej z trójmiejskich firm IT jako Analityk Systemów Informatycznych, realizując projekty z branży finansowej. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się w następujących obszarach: ergonomia i użyteczność w projektach informatycznych, analiza biznesowa i systemowa w IT, zastosowanie Design Thinking w funkcjonowaniu przedsiębiorstw.
Przedmiot: Analiza biznesowa i jej zastosowania w AI - metody i narzędzia specyfikowania procesów
dr inż. Karol Flisikowski, prof. PG
email: karol.flisikowski@pg.edu.pl
Karol Flisikowski jest absolwentem Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki oraz Wydziału Zarządzania i Ekonomii na Politechnice Gdańskiej, gdzie obronił w 2015 roku rozprawę doktorską w dyscyplinie ekonomia. W roku 2017 odbył staż na Uniwersytecie Porto, natomiast w latach 2018-2019 pracował na I-Shou University w Tajwanie. Od 5 lat jest wykładowcą na Chongqing Technology and Business University w Chinach. Od 18 lat jest pracownikiem Politechniki Gdańskiej, związanym z Katedrą Statystyki i Ekonometrii. Aktualnie zajmuje się modelowaniem ryzyka kredytowego i ograniczeń budżetowych gospodarstw domowych. W międzyczasie pracował także jako analityk kredytowy, budował modele scoringowe dla kilku instytucji finansowych. Obecnie zajmuje się głównie dydaktyką – prowadzi różnego typu kursy statystyczne (od niedawna również e-learningowo) oraz jest wykonawcą grantu „Mistrzowie dydaktyki”. Jest opiekunem naukowym studenckiego koła "Data Science Club".
Przedmiot: Statystyczna analiza danych
dr inż. Natalia Gietka
email: natalia.gietka@pg.edu.pl
Natalia Gietka jest absolwentką Politechniki Gdańskiej, która w 2022 roku obroniła rozprawę doktorską w dyscyplinie inżynierii środowiska, górnictwa i energetyki. Po ponad 10 letniej pracy jako nauczycielka akademicka została specjalistką ds. gier edukacyjnych, koordynacji projektów IT i wdrażania nowoczesnych rozwiązań w Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej. Ma bogate doświadczenie we wdrażaniu technologii w edukacji, w tym w korzystaniu z platform e-learningowych oraz narzędzi do projektowania interaktywnych materiałów dydaktycznych. Jako osoba lubiąca nowoczesne technologie i gadżety wciąż testuje nowe narzędzia i technologie w tym także możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w procesie edukacji. Prowadzi szkolenia dla kadry akademickiej z zakresu narzędzi takich jak usługi w ramach Microsoft 365, platforma Moodle, Genially, Canva, H5P, ChatGPT oraz innych narzędzi GenAI. Aktywnie działa na rzecz transformacji cyfrowej w edukacji, dzieląc się wiedzą podczas warsztatów i konferencji dydaktycznych.
Przedmiot: Prowadzenie projektu AI
dr inż. Aleksandra Karpus
Aleksandra Karpus jest absolwentką Matematyki Stosowanej na Wydziale Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej oraz Informatyki na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej. W latach 2011-2014 pracowała z danymi w przemyśle, wykorzystując bazy danych Oracle. Od 2014 roku jest zawodowo związana z Politechniką Gdańską, obecnie jest zatrudniona na stanowisku adiunkta naukowo-dydaktycznego w Katedrze Inżynierii Oprogramowania. W 2018 roku uzyskała tytuł doktora nauk technicznych w dyscyplinie Informatyka Techniczna. Uczestniczyła w szkołach letnich: Summer School on Ontological Engineering and Semantic Web 2013 i DeepLearn 2017. W latach 2014 i 2015 brała udział w stażach naukowych na Politecnico di Bari we Włoszech. Jest autorką publikacji naukowych w dziedzinach systemów rekomendacyjnych, inżynierii ontologii, uczenia maszynowego oraz informatyki afektywnej. Brała udział w grantach EMBOA – Affective loop in Socially Assistive Robotics as an intervention tool for children with autism i AI Tech – Akademia Innowacyjnych Zastosowań Technologii Cyfrowych.
Przedmiot: Architektury sieci neuronowych i ich uczenie w tensorflow, Warstwy sieci neuronowych w tensorflow
prof. dr hab. Ewa Lechman
email: ewa.lechman@zie.pg.gda.pl
Absolwentka Wydział Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego, od roku 2002 zatrudniona na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, gdzie w 2007 obroniła rozprawę doktorską z zakresu ekonomii rozwoju oraz nowych technologii. W 2016 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego w dziedzinie nauk ekonomicznych. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnień związanych z ekonomią rozwoju, zaś w szczególności skupiają się wokół problematyki rozwoju społeczno-gospodarczego, ze szczególnym uwzględnieniem roli technologii informacyjnych i komunikacyjnych, jako jego determinant. Kierownik i współwykonawca grantów badawczych finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki, Narodowy Bank Polski, CERGE-EI Global Development Network. Za prowadzoną działalność recenzencką w czasopismach naukowych, w roku 2013 otrzymałam międzynarodową nagrodę Emerald Literati Network 2013 Awards for Excellence przyznaną przez wydawnictwo Emerald Insight. Prowadzi szeroko zakrojoną działalność ekspercką w ramach której współpracuje m.in. z Agencją Rozwoju Pomorza w zakresie (od 2009 jest członkiem Zespołu Ekspertów, przy Agencji Rozwoju Pomorza, ds. oceny projektów małych i średnich przedsiębiorstw, składanych w ramach Funduszy Unii Europejskiej), od 2013 – członek Kapituły konkursu Gdyński Biznes Plan. Ekspert ds. oceny ex- post w projektach Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (m.in. Take Off Austria, Competence Centres for Excellent Technologies).
Przedmiot: Rewolucja technologiczno-gospodarcza
dr inż. Paulina Listewnik
email: pauliste@pg.edu.pl
Doktor nauk inżynieryjno-technicznych, absolwentka Politechniki Gdańskiej. Elektronik i optoelektronik. Od 2022 adiunkt badawczy na wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej, gdzie specjalizuje się w projektowaniu i wytwarzaniu optoelektronicznych czujników fotonicznych, wykorzystujące mikrostruktury światłowodowe oraz projektowaniu i wykonywaniu badań eksperymentalnych. Posiada doświadczenie w analizie i zarządzaniu danymi pomiarowymi, wykorzystując środowiska programistyczne takie jak Python i Matlab, co pozwala na efektywną interpretację otrzymanych wyników. Jest autorką licznych artykułów w czasopismach naukowych z zakresu optoelektroniki i fotoniki.
Przedmiot: Programowanie w języku Python - podstawy dla ścieżki technicznej, Programowanie w jęz. Python - analiza danych i wizualizacja
dr Grażyna Musiatowicz-Podbiał
email: Grazyna.Podbial@pg.edu.pl
Dr Grażyna Musiatowicz-Podbiał jest zatrudniona na stanowisku adiunkta w Katedrze Informatyki w Zarządzaniu, Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej Przez ponad 20 lat pracowała w instytucjach administracji państwowej oraz firmach sektora finansowego, m.in. w Nordea Bank Polska, GE Money Bank, Meritum Bank, Alior Bank i Nest Bank, zajmując stanowiska związane zarówno z informatyką i bezpieczeństwem teleinformatycznym, jak i zarządzając komórkami operacyjnymi i administracyjnymi. Ostatnie kilkanaście lat zarządzała zespołami specjalistów, zajmując kolejno stanowiska dyrektorskie jak i zasiadając w zarządach spółek. Aktualnie przekazuje zdobytą wiedzę i doświadczenie studentom w trakcie prowadzonych zajęć oraz rozwija swoje zainteresowania naukowe.
Przedmioty: Praktyczne przygotowanie automatyzacji procesów (RPA)
dr inż. Aleksandra Nabożny
email: aleksandra.nabozny@gmail.com
Dr inż. Aleksandra Nabożny jest absolwentką Informatyki Społecznej na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Na tej uczelni broniła również pracę doktorską z zakresu rozpoznawania medycznej dezinformacji. Poprzez ścisłą współpracę z zespołem lekarzy tworzy interdyscyplinarny zespół dążący do wprowadzenia na rynek praktycznego narzędzia dla zwykłych użytkowników Sieci, które w oparciu o sztuczną inteligencję podpowie, czy odnalezione w Internecie informacje o zdrowiu są wiarygodne. Oprócz tego dr Aleksandra pracuje jako inżynier-konsultant ds. AI dla firmy BoomBit, oraz realizuje prace w grancie Narodowego Centrum Nauki dla Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Wiele lat już związana jest z Politechniką Gdańską prowadząc zajęcia z tematyki Business Intelligence, Baz Danych oraz przetwarzania tekstu i AI.
Przedmiot: Przetwarzanie języka naturalnego w Pythonie
mgr inż. Natalia Potrykus
Na co dzień pracuje jako Machine Learning Engineer. Do tej pory brała udział w rozwoju projektów badawczych i komercyjnych, szczególnie w dziedzinie computer vision, process automation i smart city. Obecnie zajmuje się badaniem technik wykorzystania wiedzy z zakresu uczenia maszynowego w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. Mieszka w Danii, gdzie podnoszę swoje kwalifikacje na Aarhus University i jeździ do Legolandu, jak nikt nie patrzy.
Kiedy nie siedzi przy komputerze, to działa w wolontariackiej grupie ratowniczej, śpiewa we współczesnym chórze lub szyje rzeczy nie do końca praktyczne.
Przedmiot: Computer Vision w Pythonie
dr inż. Mateusz Radzimski
Dr Mateusz Radzimski ukończył swój doktorat z zakresu sztucznej inteligencji i przetwarzania języka naturalnego na Uniwersytecie Carlosa III w Madrycie, gdzie obronił swoją pracę doktorską "cum laude". Zawodowo jest doświadczonym menedżerem z udokumentowanym doświadczeniem w kierowaniu zespołami, budowaniem jezior danych oraz systemów przetwarzania i analizy danych. Obecnie pracuje w Nike, a wcześniej pełnił podobne stanowiska w startupie Userlane w Monachium oraz w banku Nordea w Gdańsku. Obecnie zajmuje się optymalizacją wdrażania i zarządzania modelami uczenia maszynowego w chmurze.
Przedmiot: Podstawy uczenia maszynowego
mgr inż. Mateusz Serocki
Inżynier uczenia maszynowego, pasjonat data science. Posiada 7 letnie doświadczenie komercyjne, ukończył matematykę na Politechnice Gdańskiej osiągając tytuł magistra. Aktualnie rozwija się w zakresie GenAI. Jego najmocniejsze strony to Machine Learning oraz AWS. Specjalizuje się w rozwiązywaniu problemów regresji oraz klasyfikacji. Hobbystycznie gra w siatkówkę.
Przedmiot: Uczenie maszynowe w Pythonie
dr inż. Sebastian Wilczewski
email: swilczewski@zie.pg.gda.pl
Dr inż. Sebastian Wilczewski. Od ponad 20 lat w branży IT. Obecnie jest zatrudniony w firmie Nordea jako lider międzynarodowego zespołu analityków IT oraz jako adiunkt na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. Swoje doświadczenia zbierał w różnych obszarach IT: zarządzanie wymaganiami funkcjonalnymi i niefunkcjonalnymi (BABOK, IREB), zarządzanie projektami i portfelami (w podejściu zwinnym i klasycznym), zarządzanie usługami IT (ITIL), zarządzanie wiedzą. Pracował dla firm z różnych sektorów (wytwarzanie oprogramowania, bankowość, energetyka, sektor publiczny, ubezpieczenia, inne). Chętnie dzieli się wiedzą jako wykładowca, prelegent, menadżer i konsultant na studiach podyplomowych, konferencjach oraz w moich książkach, artykułach i webcastach. Posiada prestiżowe certyfikaty: PMP (Project Management Professional), certyfikaty ITIL czy Microsoft Most Valuable Professional (MVP) oraz tytuł doktora nauk o zarządzaniu i ekonomii.
Przedmiot: Metody i techniki zbierania oraz definiowania wymagań - zagadnienia zaawansowane
Zajęcia odbywają się średnio dwa razy w miesiącu i są prowadzone przez 10 miesięcy z pominięciem wakacyjnych.
Zajęcia laboratoryjne (czyli większość) będą się odbywały na prywatnych komputerach uczestników ze względu na:
- możliwość tworzenia indywidualnych kont użytkowników na platformach dostawców oferujących rozwiązania AI jako usługi internetowe
- możliwość pracy nad rozwiązaniami pomiędzy zajęciami, np. w domu
- możliwość zachowania wypracowanych przez użytkowników kodów źródłowych.
Aktualności aplikacyjne
- Planowane rozpoczęcie – marzec 2025
- Rekrutacja podstawowa zakończona
Kontakt
Kierownik Studiów Podyplomowych
Sekretariat
mgr inż. Joanna Gryczka
pokój 116 gmach WZiE
joanna.gryczka@zie.pg.edu.pl
T: +48 58 347 19 22
Referencje
Dlaczego studia na PG?